Очакваното с нетърпение двадесет и девето издание на най- големия европейски фестивал за независимо кино Raindance ни убеди, чe фестивалите, както и хората се възстановяват от месеците застой бавно, но сигурно. И както мнозина, открили по време на пандемията нови интереси и изразни средства за комуникация, фестивалът се завръща с нови теми и в разширен формат.
Снмки: Ana Blumenkron
Тазгодишната селекция включва няколко световни премиери, а към съществуващите категории филми са добавени хорър секцията Screamdance и Boomerang.
“Независимото кино пресъздава живота по един наистина уникален начин – отбеляза в приветствието си по време на откриването създателят на фестивала Елиът Гроув. – “То се различава от филмите в Netflix.
Завръщането на киното като социално преживяване
изправя пред предизвикателство всички филмови творци и мога да заявя, че ние като организатори на Raindance сме готови за това завръщане, а фестивалът отново ще посрещне тези, които се вълнуват от стойностно кино, подправено с щипка революционно непокорство.“
Всеки филм от програмата имаше една единствена салонна прожекция, но беше достъпен и онлайн, така че зрителите да имат възможност за избор.
Фестивалът беше открит с лентата на канадската режисьорка Лина Рослер Best sellers, чието име е игра на думи със значение на най-успешно продавани книги /bestsellers/ и най-успешни продавачи /best sellers/.
Филмът печели симпатии с
брилянтното актьорско присъствие на Майкъл Кейн
в ролята на застаряващия самотен писател Харис Шоу, който неочаквано получава шанс да публикува последния си ръкопис от издателска къща публикувала навремето негов бестселър. Цинично настроен към света, той осуетява опитите на издателката на книгата да го въвлече в поредица литературни четения, целящи увеличаване на продажбите. Забавен и тъжен едновременно, филмът прониква зад маските на двамата герои. Циничното лице на Шоу, както и стремежът към успех на неговата издателка се пресичат в една и съща отправна точка: болка от загубата на някой, който е придавал
смисъл и вкус на живота.
След прожекцията, сър Майкъл Кейн, чиято колекция от филмови награди е внушителна, беше удостоен със званието Raindance Icon за цялостен принос към независимото британско кино изкуство. Признанието се връчва от фестивала от няколко години, като негови предишни носители са британските режисьори Тери Гилиъм и Гай Ричи, както и актьорите Оливия Коулман, Джъд Лоу и Сали Хокинс.
“Британската филмова индустрия създава изключителни независими филми, в някои от които съм имал удоволствието да участвам – споделя Майкъл Кейн по повод полученото признание- “За мен е чест да бъда част от тази индустрия, която дава гласност на различни истории, създава предпоставки за успех на нискобюджетни филми, и стимулира творците, независимо от техния произход. Raindance е част от всичко това. Огромна чест е за мен да получа званието Raindance Icon.“
Създателят на фестивала Елиът Гроув добавя “Майкъл Кейн е истинска икона. Неговият професионализъм се разпростира в спектъра от италиански роли до участия в холивудски блокбъстъри, като въпреки всичко Майкъл Кейн остава верен на своите корени. Всяко негово участие в британски филм, независимо дали ниско, или високо бюджетен, е истинско събитие. Кой би могъл да забрави ролята му в „Да образоваш Рита“ и „Звезден глас“? Гордеем се с неговите постижения, за които имаме честта да го удостоим с наградата Raindance Icon.“
Новите технологии в киноиндустрията
Наред с новите филмови заглавия, в специалното Raindance Forum пространство фестивалът стимулира срещата на филмови деятели за дискусии на актуални теми и нови филмови стратегии. Темата за авторското право тук намира своето иновативно разрешение.
“Дигиталната революция промени всяка една фаза от процеса на създаване на филми : от начина на заснемане до разпространението.“ – отбелязва Елиът Гроув. Но новите условия предполагат и появата на нови решения. Eдин от проблемите, свързан с авторското право и неговото остойностяване е дигитализиране на
оригиналния авторски продукт.
NFT / non-fungible token/, или в превод Уникален(незаменяем) Дигитален Носител e уникален дигитален файл, регистриран на блокчейн носител също като криптовалутата. За разлика от криптовалутата, обаче блокчейн носителят удостоверява законния собственик и създател на авторския дигитален файл. По този начин, чрез NFT дигиталните файлове, художници, писатели, фотографи, музиканти и кинотворци могат да удостоверят своите авторски права и при всяко използване на техния продукт, получават процент от продажбената стойност, обикновено 10 %.
Пандемията, пресъздадена с филмови изразни средства
Очаквано пандемията присъстваше като тема в някои от филмите, представени на фестивала. Филмът Viral Viral + Q&A – Raindance, създаден като компилация от автентични кадри на онлайн инфлуенсъри е интересен поглед към новия начин на публично изразяване, споделяне и общуване, наложен от месеците на социална дистанция и рестрикции.
Британският A Bird flew in https://www.youtube.com/watch?v=DqRQ9HpE948 , режисьорски дебют на Кирсти Бел, дългогодишен финансов консултант в киноинустрията беше номиниран за най- добра британска продукция. Филмът проследява съдбата на членовете на един филмов екип след обявяването на пандемията и въпреки, че не спечели, определено се отличава с качествата,
присъщи на добрата кинематография.
В интервю за продуцентския подкаст на Каролина Гропа Angle on Producers Кирсти Бел споделя:
“Да бъдеш продуцент на собствения си филм е и благословия и проклятие. Продуцентът е единствения човек, който участва в процеса от началото до края и посреща всяко предизвикателство. Тази роля е доста самотно занимание, въпреки че като цяло работиш заедно с екипа. Урокът за мен и за всеки, който има интерес да се занимава с продуцентство е, че продуцирането на независими филми е машина, която те смила и променя из основи. Така че трябва да си много мотивиран, а също и да притежаваш адаптивността на хамелеон, за да работиш с различни режисьори и различни екипи.“
Останалите награди във фестивала :
За най-добър чуждестранен филм бе обявен бразилския ‘Medusa‘, на режисьорка Анита Роча да Силвейра, комбинация между филм и мюзикъл, който поставя във фокус болезнената тема за правото на жените да избират собствената си съдба между различни архетипи: основани на религиозни догми и предразсъдъци, или свободомислие и разкрепостеност.
За най- добра британска кинотворба бе определен ‘The Drowning of Arthur Braxton’ на режисьора Люк Кътфорт.
Режисьорският приз грабна Луана Барджами за ‘The Hill Where Lionesses Roar’, а призът най-добра актриса бе присъден на португалската актриса Лусия Мониз / участвала като партньорка на Колин Фърт в един от етюдите от „Наистина любов“/ за ролята й в ‘Listen’.
0 Коментара