Улица „Екзарх Йосиф“ 73. Няколко каменни стъпала с чугунен парапет, кепенци над виенските прозорци и прясно боядисана фирма: „ТУРИСТИЧЕСКО ХУМОРИСТИЧНО СПИСАНИЕ ЕХО-О-О“.
Вътре, точно срещу вратата голям портрет на Алеко Константинов, направен от цветове на еделвайс. Изминали са три десетилетия, откакто знаменитият Щастливец възкликва: „Невероятно, наистина, но факт: 300 души на Черния връх!“
Годината е 1925-а, когато група ентусиасти започват издаването на
„смешно туристко списание“.
По онова време планинарството не е сред най-предпочитаните занимания. „Високо ентелегентната част от хай-лайфа – четем в кн. 1 на „ЕХО-О-О“, – говореща изключително френски, ни зове футуристи*, т. е. такива, които не знаят какво правят по балкана, а ония, които ненавиждат френският език, мислейки че скитаме из планината, защото ни са поразклопани дъските, ни наричат с чисто българската дума щуристи.“
Показателен е и следният анекдот: „Закъснел турист среща по пътя селянка и я пита:
– Стрино, заминаха ли нагоре туристи?
– Не са, синко, не са минавали. Ете отидоха нагоре много ора, ама такива не съм вишла да минат.“
Тази аудитория имат предвид редакторите, когато задават въпроса: „Оти има планини и кой ходи по них?“ На шопски диалект е потърсен отговорът: „…рекъл Дядо Господ, глейте туа, па от туа натиснал земнята, от там я натиснал и она какво не била баш арно исаанала, сбръчкални се и я залупил. Те така станале планините. Стара планина, Витоша, Алпето, Карпатето…“
До Алпите и Карпатите е твърде далеко. Главен обект на тогавашните туристически „набези“ са най вече околностите на София. По повод организирането на един излет до „мореплавателната река Искър“, кн. 2 съобщава „Особенно ще ни бъде приятно, ако поканите и някои Ваши близки познати като: сестрички мили, братовчедки любвеобилни, балдьзи сантиментални, комшийки жизнерадостни, хазайчета душегубни, другарки палавички и пр. и пр., които обаче трябва да отговарят на следните поеми и условия…“ Изредени в стихотворна форма, изискванията са удачно допълнени от поместения „Туристически речник“. В него на буквата „С“ е отбелязано: „Стъклен багаж – туристка, която не може да върви.“
Едва ли обаче е виновна само „женската страна“ на проблема. Кн. 3-4 дава възможност г-н Н. да изложи планинарските възгледи на някогашния столичанин: „Аз разбирам туризма да си турнеш нещо повечко в раницата, и не да излиташ на излет, ами тъй е, да мръднеш до къде Красно село или Бояна, и да си постелиш балтоня, да му легнеш…“ Става дума за категорията „кашкавал-турист“.
Всъщност според „еховци“, както наричат себе си стопаните на списанието, „не съществува раница, която би погълнала всичките желания на туриста“. Може би затова те редовно поддържат рубриката „В раницата“, където чрез редакционната поща удовлетворяват „лирическите желания“ на многобройните сътрудници. Само един пример… „Вижте, г. редакторе, дали съм слабо-силна в туристическата поезия“ – пита заинтригувана авторка. Изданието не закъснява да отговори: „Жени – София… Колкото за поезията, с извинение, съвсем я няма, а пък за вас уважаема госпожице по почерка само не можем да се произнесем.“ (кн. 3-4)
Всичко това става в редакцията на списание „ЕХО-О-О“. В сградата с онзи портрет на Алеко, нарисуван с цветя, за които смъртта е непозната.
[1]Футуризъм — формалистично течение в литературата и изкуството, появило се в началото на XX век.
0 Коментара