84-годишната актриса ветеран на Холивуд, известна и с неспирната си дейност на граждански и екологичен активист, обяви в първите дни на септември в Инстаграм, че страда от неходжкиновлимфом (по-рядък вид рак, при който в лимфата като част от имунната система се образуват злокачествени клетки). Тя сподели с аудиторията си от 1,9 милиона последователи, че започва химиотерапия, която ще продължи 6 месеца.
Звездата е пълна с оптимизъм и споделя: „Това е много лечим вид рак. 80 процента от хората оцеляват, така че се чувствам голяма късметлийка. Освен това имам здравна застраховка и достъп до най-добрите лекари и лечения. Осъзнавам, и това е болезнено, че съм привилегирована в това. Почти всяко семейство в Америка се е сблъсквало с рак в един или друг момент и твърде много нямат достъп до качественото здравеопазване, което получавам, а това не е правилно.“
Джейн използва публикацията си, за да изрази мнение и да подчертае състоянието на здравеопазването в САЩ: „Също така трябва да говорим много повече не само за лекарствата, но и за причините за болестите, за да можем да ги отстраним. Например хората трябва да знаят, че изкопаемите горива причиняват рак като „моя“. Както и пестицидите, много от които са базирани на изкопаеми горива.“
И продължава: „Ракът е учител и аз обръщам внимание на уроците, които носи за мен. Едно нещо, което вече ми показа, е важността на общността. На увеличаване и задълбочаване на общността, така че да не сме сами. И ракът, заедно с възрастта ми – почти 85 – определено учи колко е важно да се адаптираме към новите реалности.“
Живот като на кино
Джейн Фонда е от тежката артилерия на Холивуд: дъщеря е на прочутия актьор Хенри Фонда (звезда от „Гроздовете на гнева“ от 1940 г.), сестра на Питър Фонда и леля на Бриджит Фонда. Пресъздала е незабравими образи на големия екран и има в колекцията си два „Оскар“-а и три „Златен глобус“. Известна е не само като фитнес гуру, но и като политическа активистка и феминистка. Решава да прекрати актьорската си кариера през 1991 г., но след третия си развод се завръща в киното през 2005 г. В същата година публикува и автобиография – актрисата е много активна, много комуникативна и пълна с послания. Понастоящем живее в Атланта, щата Джорджия.
Младата Джейн през 50-те години работи като модел, преди да се присъедини към прочутата „ковачница за таланти“ – актьорското студио на Лий Страсбърг. Тя изгрява през 1960 г. с номинираното за „Тони“ изпълнение в „Имаше едно малко момиченце“ на Бродуей. Прави по 2 филма всяка година и „Нюздей“ я нарича една от най-симпатичните и
талантливи нови актриси.
През 1963 г. получава роля в комедията „Неделя в Ню Йорк“, но следващият й филм „Кет Балу“ е този, който я прави популярна. В него тя играе старомодно момиче, което претърпява трансформация и се превръща в търсена от закона бандитка. Това е комедия-уестърн, която получава пет номинации за „Оскар“ и се превръща в един от 10-те най-добри филми на годината. По това време Джейн Фонда е 28-годишна. През 1966 г. играе в друга комедия – „Всяка сряда“, а на следващата, заедно с Робърт Редфорд, в „Боса в парка“.
През 1968 г. получава главната роля в „Барбарела“ – научно-фантастичен филм, който я превръща в един от секс символите на Америка. Сценарист и режисьор е нейният тогавашен съпруг – французинът Роже Вадим, от когото има две дъщери – Мери Луана и Ванеса, кръстена на актрисата Ванеса Редгрейв. На следващата година се снима в „Уморените коне ги убиват, нали?“, за който получава номинация за „Оскар“ и добива слава на драматична актриса.
Джейн Фонда получава първия си „Оскар“
за ролята на проститутка във филма „Клут“, където си партнира с Доналд Съдърланд. Второто й отличие на Академията идва за филма „Пристигане у дома“, разказващ за трудностите, които ветеран от войната във Виетнам среща при завръщането към нормалния живот. След това участва в два много успешни филма: „Китайски синдром“ заедно с Джак Лемън и „Електрическият конник“ отново с Робърт Редфорд.
В зората на 80-те години Фонда се снима в комедията „От девет до пет“ с Лили Томлин и Доли Партън и този филм се превръща в един от най-големите й финансови успехи. Джейн Фонда няма много добри отношения с баща си и с годините разстоянието между тях расте. Тя желае да се снима поне в един филм с него и това й желание се осъществява скоро с филма „На златното езеро“. Сред звездната плеяда е и Катрин Хепбърн. Хенри Фонда получава „Оскар“ за най-добра мъжка роля за този си филм. Джейн Фонда приема наградата от негово име, защото той е болен и умира 5 месеца по-късно. Последното й актьорско участие засега е в комедийния сериал „Грейс и Франки“.
Втора кариера като кралица на аеробиката
Точно преди 40 години холивудската знаменитост пусна първото видео със свои фитнес тренировки, които я превърнаха в още по-успешна, печеливша и широкоспектърна личност. Основава своя собствена школа и от хоби аеробиката се превръща за нея във втора кариера.
Заслугата й е, че се осмелява да наруши доминираното от мъже боксьори и бодибилдъри статукво и да вкара жените в залата за тренировки. Нещо повече – видео касетите за домашно ползване дават шанс на милиони жени по света да тренират от удобството на дома си, без да губят време за ходене на фитнес и без да се притесняват как изглеждат.
Някогашната си страст към балета Джейн Фонда пренася върху аеробиката и тренира заедно с бъдещия си бизнес партньор Лени Казден, за да поддържа форма. Публикува книгата с описание на аеробните упражнения, която остава на първо място в списъка на бестселърите на нехудожествена литература повече от шест месеца и в челната петица повече от 16 месеца. На корицата актрисата грее с красивата си усмивкаи в спортен екип, сякаш казва: „Всяка от вас може да бъде на моето място и да изглежда така.
Опитайте, погрижете се за своята фигура и тонус!“.
С феноменалния успех на нейните комплекси от упражнения, книги и видеоклипове, Фонда не само налага аеробиката в края на 70-те и 80-те години на миналия век – тя също популяризира концепцията за тренировки за жени. За първи път милиони жени (и дори мъже) тренират заедно в групи, правейки подскоци, странични преси и вдигане на дъмбели в ритъма на весела музика.
Аеробиката предизвиква пълен фурор,
като прилепналите трика, лентата на челото и калцуните стават задължителен екип на жените, които се грижат за здравето си. Видеоклиповете на Фонда остават най-продаваните в този сегмент за повече от десетилетие.
Значителните приходи финансират Кампанията за икономическа демокрация – лява политическа организация, основана от нейния тогавашен съпруг, водещият радикал от 60-те години Том Хейдън, с когото Джейн има син Трой. След развода им през 1989 г. Фонда до голяма степен се
оттегля от светлината на прожекторите.
Тя обявява, че се оттегля от актьорството през 1992 г., обяснявайки желанието си да прекарва повече време с третия си съпруг: медийния магнат ТедТърнър.
По време на този брак – вече на над 55-годишна възраст – холивудската актриса разбунва духовете с желанието си да стане отново майка и ако методите за ин витро процедури бяха на сегашното ниво, със сигурност щеше да успее. Двойката се развежда в началото на милениумаи Фонда се завръща на големия екран в няколко значими филма, включително комедията „Свекървище“, където си партнира прекрасно с Дженифър Лопес; „Книжен клуб“ и други.
Трета кариера – на политически активист
Джейн Фонда е известна и като политически активист още от 60-те години на миналия век, когато остро се противопоставя на войната във Виетнам. Заедно с други знаменитости подкрепя и окупацията на Алкатрас с цел да се обърне внимание на проблемите, засягащи местните индианци. След активната си филмова и фитнес кариера тя отново възобновява политическата си активност. Една от нейните каузи е израелско-палестинският конфликт. Битността й на знаменитост й помага, за да може да огласява пред медии възгледите си. Открито се обявява и
против войната в Ирак
и за протестите си неведнъж е арестувана – и като млада, и в зряла възраст.
Неотдавна холивудската знаменитост се заема с действия срещу климатичните промени. Тя редовно се събира с колеги активисти по въпросите на климата и с някои от своите холивудски приятели на стълбите на сградата на Капитолия във Вашингтон, за да призовава за Зелен нов курс и други правителствени действия по отношение на изменението на климата.
В книгата си по темата тя описва пътя си от „климатично отчаяние към действие“, застъпвайки се за прагматични решения. Книгата е представена като ръководство за онези, които са загрижени за проблема, но не са сигурни как да помогнат.
0 Коментара