Тя бавно излиза на сцената. Със самотен лъч светлина я следи прожектор. Изисканата публика е замряла. Жената се усмихва загадъчно и с предизвикателен жест захвърля тъмното наметало. Остава по дълга, антрацитена, бална рокля с дълбоко деколте и гол гръб. На ръцете си носи черни ръкавици над лакътя. Под тихите, дискретни звуци на оркестъра танцува чувствен танц. Бавно, с пестеливи движения, започва да сваля едната ръкавица. Тя се свлича като кожа на змия, а под нея, скъпернически, наднича изкусителна плът. Сякаш жената не сваля ръкавица, а копринен чорап. Още миг, мъжете в публиката са онемели като пред инфаркт, и… Цялата ръка е гола! Покорна, обещаваща, мамеща!
Думите са съвсем безпомощни да предадат сексуалната енергия на „Стриптийзът с ръкавицата”, най-еротичната сцена в историята на киното. Когато през 1946 година филмът „Джилда” на Рита Хейуърт превзема екраните, жените масово закриват с ръце очите на мъжете си, за да не гледат сцената. И правилно. В нея има толкова
еротичен заряд,
колкото няма в цялата кална порновълна, заляла света след 80-те години.
„Джилда” превръща Рита Хейуърт в архетип на „фаталната жена”, в първия световен секс символ. Архетип, който е неподвластен на времето. Кадърът на Рита Хейуърт от филма става най-популярната снимка на онова време, неизменен спътник на американските военни в края на Втората световна война. Тя, в знак на „особена почит”, по определението на списание „Тайм”, е прикрепена към атомната бомба, хвърлена над атола Бикини. От този ден нататък Рита ще експлодира като секс-бомба, а банските и модерното дамско бельо ще шестват по женския свят с името на атола.
Архетипът „Джилда” е неподвластен на времето и това става ясно, когато образът на Рита Хейуърт прескача в настоящето, в две от най-интересните творби от историята на „седмото изкуство”. В „Изкуплението Шоушенк” тя е вдъхновението на Тим Робинс и Морган Фриймън. Лентата, снимана по разказа на Стивън Кинг „Рита Хейуърт и изкуплението Шоушенк”, показва как Анди, затворникът-банкер, закрива отвора на тунела, който копае с години, за да го изведе към свободата, с плакат с образа на стриптийзьорката от „Джилда”. В „Мълхоланд драйв”, мрачният неоноар шедьовър на бесния режисьор Дейвид Линч, една от двете героини намира своето аз в същия плакат.
„Джилда” е най-впечатляващият от 61 филма, които за 37 години Рита Хейуърт снима за Холивуд. Те я превръщат в
„богиня на любовта”,
в една от най-големите звезди на всички времена на Американската филмова академия.
Някак естествено звучи, че желаната жена на Америка ще свърже, за кратко, живота си със скандалния мъж на Америка.
„Дами и господа, това е най-ужасяващото нещо, което някога съм виждал. То изпълзява от дупката, идва насам, на 20 ярда от мен е. Нападат ни!”, така започва радиопиесата на Орсън Уелс-артист, сценарист, режисьор и продуцент, драматизация по романа на Хърбърт Уелс „Война на световете”, която хвърля Америка в паника. От шест милиона американци, които я слушат, един милион вярват, че марсианците наистина атакуват земята. Улиците на Ню Йорк и Филаделфия са задръстени от бягащи хора, други хиляди се барикадират по къщите си, складират храна и дрехи, въоръжават се.
Предаването на Колумбия броудкастинг пикчърс има страхотен отзвук. Десетки съдят радиостанцията, Хитлер илюстрира с него „упадъка на американската демокрация”, а когато японците действително нападат базата „Пърл Хърбърт”, никой не иска да повярва. Скандалът изстрелва Орсън Уелс към върха, а следващият му филм „Гражданинът Кейн”, посветен на Рандолф Хърст, е обявен за най-добър за всички времена.
По средата на лентата „Кръвта и пясъкът” режисьорът-легенда тръгнал към изхода. „Толкова ли е лош филмът?”, го попитали приятелите му. „Не, заминавам за Щатите и съм готов да се обзаложа на 2000 долара, че
ще се оженя за Рита Хейуърт
И той наистина се жени за нея, правят заедно „Дамата от Шанхай”, но бракът им не издържа дълго.
Освен успеха, край Джилда се завъртат и парите. Ориенталският принц Али Хан, син на приказно богатия пакистански владетел Ага Хан, предлага на Рита Хейуърт история, пред която сивеят не само бляновете на Холивуд, но и приказките на Шехерезада от 1001 нощ. Заради Рита принцът се развежда с Джейн Гинес, наследничката на легендарната ирландска бира.
Сватбата на красавицата и милиардера се превръща в най-импозантното събитие, състояло се някога на Ривиерата. За нея са наети специално 100 души, чиято единствена задача е да държат далече папараците и журналистите от жълтата вестници. Поръчани са 600 бутилки от най-скъпото шампанско и 50 килограма хайвер, а в басейн, пълен с одеколон, плуват хиляди бели карамфили, които изписват инициалите на младоженците. Али Хан подарява на годеницата си
пръстен с дванадесеткаратов диамант,
а баща му – огромен изумруд. Булката е облечена в зашеметяваща леденосиня коктейлна рокля с капела. Следват екзотични пътешествия до всички краища на света, пиршества с короновани особи, вълнуващи светски събития.
Уви, и този брак, както и другите четири, няма да трае дълго. „Те се влюбваха в Джилда, но се събуждаха до мен”, казва актрисата.
А Холивуд вече е обхванат от тайфуна Мерилин Монро, който ще отвее Рита Хейуърт. Приказката се приближава към тъжния си край. Следват години на тежки разочарования, депресии, алкохолни зависимости, Алцхаймер и самотна смърт.
Така преминава световната слава. Но докато има кино, „Стриптийзът с ръкавицата” ще спохожда неспокойните мъжки сънища.
0 Коментара