„Свободата е враг на притежанието. Притежанието е еквивалент на установеността. Никой не може да купи нашата работа, никой не може да направи пари от нея. Всяко наше произведение е парче от нашия живот, който си отива и остава единствено някъде там…“, казва Кристо при откриването на инсталацията „Плаващите кейове“ и сочи с ръка нагоре.
„Кристо и Жан-Клод. Проекти“ представя подписани постери и видео материали от емблематични произведения на двамата артисти. Изложбата „Роден в Габрово“ е документален разказ за семейство Явашеви и първите стъпки на малкия Христо в изкуството. Двете уникални изложби почти година са част от експозицията на Дома на хумора и сатирата в Габрово и могат да се видят само до 26 октомври там.
„Изкуството през цялата му история и до днес, в крайна сметка, си остава илюстрация, която хората харесват или не харесват, но го почитат и пазят. Не в това обаче е същността му, а в това да кара публиката да мисли върху него, да го усеща. Ние с Жан-Клод сме единствените творци в света, които карат публиката да мисли творбата, дори преди тя да съществува. Ние нямаме „нормална“ публика, която отива в музеите да гледа, ние създаваме творби, които са в мислите на нашата публика.“
Думите са отново на Кристо, казани пред Георги Лозанов и Стоян Радев в Ню Йорк през 2011 г. Откъс от интервюто също е част от изложбите, посветни на най-известния жив български творец.
Като въведение присъстват ранните творби на Кристо – „Опаковани кутии и бутилки“, които той прави в Париж и серията от „Фасади на магазини“, създадени във Франция и продължена след като двамата с Жан-Клод се местят да живеят в Ню Йорк. Експонатите в изложбата разказват за трансформацията в идеите и начина на работа от тези ранни произведения към все по-мащабни проекти.
Творбите са представени хронологично, чрез подписани постери и с инфографики, които ориентират посетителя за географията и периодите на реализиация. Изложбата завършва с последния грандиозен проект „Мастабата”. Двамата творци отдавна се интересуват от тази геометрична форма, изпълнена с варели, и са я представяли в различни изложбени пространства, най-голямата реализирана досега е в езерото Серпантин в Хайд парк, Лондон.
Христо Владимиров Явашев и Жан-Клод Мари де Гуийбон са родени на една и съща дата: 13 юни 1935 г. Паралелното начало в живота им обаче е само в рождения ден ; почти всички други обстоятелства, свързани с ранния им живот са твърде различни до момента, в който двамата се срещат на 23-годишна възраст.
Възпитан в класическата традиция в изобразителното изкуство, на 21 години Христо Явашев съзнателно избира трудния път на художник-eмигрант. Приет е като естествена част от „Новите реалисти“, близък е на авангардните артисти от кръга „Флуксус“. Кристо предпочита да остане независим от чужди манифести, но споделя щедро името си с Жан-Клод – жената, която го разбира и провокира. Загърбва класическите портрети, които им носят сигурност. Стремежът към новото ги отвежда в Америка.
„Исках да се преместя от нормалната живопис и да правя истински, РЕАЛНИ неща, не илюстрация на нещата, а РЕАЛНИ неща. Първите обекти бяха малки, защото ги правех вкъщи, после започнаха да стават по-големи и по-големи”, споделя Кристо пред Евгения Атанасова-Тенева, журналистка и изследователка на изкуството му, която е част от кураторския екип на изложбите и автор на значителна част от текстовете в тях. Евгения Атанасова е автор и на книгата „Кристо, Владо, Росен и Плаващите кейове“.
„Пакетираните обекти, скулптурите от варели, витрините, опакованите сгради, естествено прерастват във все по-мащабни проекти на открито, подписани „Кристо и Жан-Клод“. В тях присъстват всички съвременни теми и социални феномени, без авторите да ни ги посочват с пръст. Така е, дори когато творбите очевидно се раждат заедно с Берлинската стена като „Стената от варели“ на улица „Висконти“ или отнемат 25 години политически преговори като „Опакованият Райхстаг“. Всеки от проектите им е единствен и се реализира за първи и последен път, функционира като предприятие с администриране, логистика, финанси, проектиране. Кристо и Жан-Клод преминават през всичко това, без да нарушат принципите си за абсолютна независимост. Произведенията им имат кратък живот, но който ги е видял, ги помни завинаги.” – продължава разказа си Евгения Атанасова-Тенева.
„Изкуството на Кристо и Жан-Клод преминава граници, не се поддава на категоризиране и прегръща противоречието“, пише архитектът Пол Голдбъргър в книгата за Кристо и Жан-Клод на „Ташен“.
Паралелната изложба „Роден в Габрово“ е своеобразна капсула на времето, която разказва за живота на семейство Явашеви, Цвета и Владимир и техните трима синове: световноизвестния творец Кристо, актьора Анани Явашев и инженер-химика, изобретател на „Веро“-то Стефан Явашев. Варелите и текстилът се оказват материал, близък до Христо Явашев още от детството му. Експозицията ще ви помогне да си отговорите на въпросите – Кои са неговите вдъхновения и защо избира пътя на свободен творец и напуска комунистическа България?
В Дома на хумора и сатирата в момента са представени още две мащабни изложби. Ретроспективната „Светът според Тодор Цонев“ е посветена на творчеството на познатия основно като карикатурист автор и включва живопис, графика, скулптура и рисунка. Тодор Цонев е една от жертвите на Държавна сигурност, жертви стават и карикатурите му на Тодор Живков и партийното му обкръжение.
Втората изложба е гостуваща от детския научен център „Музейко“ и е подходяща за малки и големи. „Изобретенията“ разказва за сензационните открития на 19-ти и 20-ти век и представя едни от най-популярните приспособления, които могат да бъдат тествани в изложбената зала. Днес човек не може да си представи свят без технологии, но тяхното създаване и усъвършенстване е коствало усилията на много хора. С какво са променили съвременния живот Самюъл Морз, Александър Бел, Блез Паскал, Вилхелм Рьонтген и много други известни и не толкова известни изобретатели, посетителят може да научи, забавлявайки се сам или със семейството си в Дома на хумора и сатирата.
0 Коментара