3 големи изложби и над 10 съпътстващи събития предвижда четвъртото издание на фестивала за съвременна фотография “Фотофабрика”, който ще се проведе от 2 май до 23 юли в София.
Тазгодишното мотото ОТБЛИЗО представя фотографията като лупа на обществото, която не анализира, а наблюдава и разказва. Темите от програмата са фокусирани върху малките събития и хората, без които голямата картина на света днес е неосъществима.
На 15 май в Музея на София се открива изложбата на едно от най-големите имена в световната фотография Робер Доано. Той е един от основоположниците на фотожурналистиката и сред пионерите на движението, което днес наричаме „Хуманистична фотография“.
Най-известната му творба, тиражирана в цял свят в публикации, картички и рекламни материали, е снимка за списание Life – “Целувка пред кметството” (Le baiser de l’Hôtel de ville), публикувана на 12 юни 1950 година – двойка, която се целува по забързаните улици на Париж. Снимката, превърнала се в символ на любовта и младостта, носи на Доано слава и големи хонорари, но и най-голямото му разочарование от професията.
Трийсет и осем години по-късно, през 1988-а, семейна двойка завежда дело и паричен иск срещу Доано с претенция, че фотографията е тяхна снимка без позволението им. Доано печели делото, но му се налага да признае, че красивият кадър е режисиран и е изигран от двама начинаещи актьори, които се явяват като свидетели пред съда и потвърждават това.
През 1950 година момичето от кадъра получило оригинален принт на изображението с подпис и печат от Доано в знак на благодарност. През април 2005 година тя продава снимката на аукцион за 155 000 евро на анонимен швейцарски колекционер.
В годината, когато се навършват 70 години от създаването на “Магнум Фотос”, “Фотофабрика” организира изложба на двама негови фотографи със самостоятелни експозиции – Алекс Майоли и Кристина Гарсия Родеро.
От 9 май до 18 юни Софийската градска художествена галерия представя за пръв път пред публика изложбата на Алекс Майоли „Аз, моя милост и ЕС” (“Me Myself and EU“), проект, създаден за фестивала “Фотофабрика”. Специално за подготовката на тази изложба италианският фотограф обиколи емблематични за прехода на България места. “В първата ми софийска изложба не може да няма и български кадър”, каза Майоли.
Алекс Майоли е автор, който се подготвя старателно за всеки свой проект и смело нагазва в някои от най-болните теми на днешна Европа – възхода на крайнодесните движения, бежанците, разделението между Източна и Западна Европа, документира знакови исторически събития, като падането на режима на талибаните в Афганистан и войната в Ирак от 2003 година. Негови фотографии от горещи конфликтни точки се появяват в медийни титани, между които Newsweek, The New York Times Magazine, Granta и National Geographic.
Майоли ще присъства на откриването на изложбата и ще има среща с българската публика на 10 май в СГХГ.
Кристина Гарсия Родеро е другият фотограф на “Магнум”, чиято изложба „С отворена уста“ ще бъде показана в Националната галерия – Двореца от 15 юни до 23 юли. Изложбата фокусира върху една от най-експресивните части на човешкото тяло – устата, като изразител на пълния спектър от емоции – гняв, радост, уплаха или щастие. Кристина Гарсия Родеро лично ще разкаже за своята работа пред българската публика.
Тази година „Фотофабрика“ отново включва в програмата си проекти на български фотографи: Георги Богданов и Борис Мисирков с непоказваните им до момента в България „Десет щракнати снимки. Прага“ – от 22 май до 4 юни в Чешкия център; Виолета Апостолова с изложбата „Завръщане“ – от 20 юни до 7 юли в галерия „Мисията” (ДКИ – МВнР).
Най-провокативната изложба в рамките на фестивала е на проф. Лин Шрьодер „Автопортрет с близнаци и една гърда“, която включва само една фотография. Може да бъде видяна в галерия “Васка Емануилова” от 15 до 28 май.
0 Коментара