„Случваше се някаква магия, когато заставах пред камерата му. Изпитвах удоволствие от това вземане-даване между двамата. Работила съм с Хелмут Нютън, Ричърд Аведън и Ървин Пен, но вероятно най-безвремевите и някои от най-любимите ми снимки са правени от Хърб“, казва топмоделът Синди Крауфорд за американския фотограф Хърб Риц (1952-2002г.). Всъщност той я запознава с Ричард Гиър и двамата се женят през 1991 г. Разделят се четири години по-късно.
Тогава Риц и Гиър отдавна са близки приятели, а личните легенди и на двамата вървят почти успоредно. Един ден през лятото на 1979 г., когато никой от тях още не е известен, те спукват гума на купения на втора ръка от Гиър „Буик“. Докато чакат повредата да бъде отстранена в малък крайпътен сервиз, фотографът вдига камерата и прави серия снимки на актьора по потник.
Сега Museum of Fine Arts в Бостън показва до 8 ноември ретроспектива на един от най-известните модни и портретни фотографи на 90-те години на ХХ век. Негова изложба в същия музей през 1996 г., когато той е още жив,
се посещава от четвърт милион души
и се превръща в едно от най-успешните събития в историята на институцията. С направени наскоро дарения, които са включени в настоящата изложба, фондация „Хърб Риц“ превърна MFA в музея с най-богата колекция от творби на Риц в света.
Хърб Риц остава известен най-вече с черно-белите си фотографии на ръба между изкуството и комерсиалната визия.
Емблематично за работата му остава и силното му вдъхновение от древногръцките скулптурни композиции. Риц често казва, че предпочита да снима при естествена светлина. Той обича най-вече „златните часове“ следобед, когато слънцето вече е под малък ъгъл.
Според организаторите на изложбата най-кратко цялата му кариера може да бъде представена в две части: красотата на човешкото тяло и портретите на известните, много от които се превръщат в негови приятели. Често той вписва телата на хората, които снима сред естествените декори на океани, пустини и планини.
Пясъкът, морето, небето и сенките пресъздават любимата му атмосфера. Когато през 1990 г. Риц снима рекламна кампания за Джани Версаче с модела Кристи Търлингтън, той дори използва надигаща се в пустинята Мохаве буря, за да получи заредени с по-голям драматизъм образи.
Друга от най-известните му фотографии е озаглавена
„Стефани, Синди, Кристи, Татяна, Наоми“.
В апогея на ерата на супер – или „топ“, моделите, когато споменаването само на първите им имена е вече напълно достатъчно, пет от най-известните от тях позират пред камерата му без дрехи, прегърнати в групова снимка. Той прави кадъра след края на дълъг снимачен ден за поръчана от списание Rolling Stone модна фотосесия.
Първият му видеоклип като режисьор е Cherish на Мадона през 1989 г., а тези за Джанет Джаксън и Крис Айзък му носят две награди на MTV. Автор е и на над петдесет реклами. Една от най-разпознаваемите и до днес е култовата кампания за дънките Calvin Klein с Кейт Мос и Марк Уолбърг от 90-те години.
Роденият в Калифорния Хърб Риц си спомня, че като малък съседът им, актьорът Стив Маккуин се явява нещо като втори баща за него.
Той няма спомен обаче контактът с холувидската слава да е събудил у него някакви конкретни, свързани с нея, мечти. Хърб започва работа в семейния бизнес с мебели, но после заминава да учи икономика и история на изкуството в Ню Йорк. Кариерата му на фотограф започва в Лос Анджелис. След снимките на Ричърд Гиър му поръчват да направи корица на Elle с Брук Шийлдс. Работи за „Вог”, „Ванити феър”, „Интервю“. Истината е, че този живот в епицентъра на Холивуд превръща и самия фотограф в звезда. На много VIP купони той вече е от другата страна на камерата и раздава автографи.
Днес главната мисия на създадената от Херб Риц фондация е да подпомага на различни нива борбата срещу
СПИН, болестта от чиито усложнения умира.
А на възпоменателна вечер след смъртта на Хърб Риц през 2002 г., един от най-емоционалните и в същото време забавни моменти идва с разказа на Мадона за първата й истинска фотосесия. Тя си спомня как Риц я убеждава да отиде с него на плажа. Там той я кара да скача и танцува, да се въргаля в пясъка и да влезе във водата. Когато след края тя се качва в колата си измръзнала и ядосана, си обещава никога повече да не работи с фотографа. „Когато видях снимките, промених решението си“, казва Мадона с усмивка.
0 Коментара