През 1886 година по света се случват интересни събития. Испания премахва робството в Куба, статуята на свободата в Ню Йорк е официално открита, Карл Бенц първо патентова, а после представя пред публика триколесния “Автомобил Бенц”, смятан за първия автомобил.
Хайнрих Херц експериментално доказва, че съществуват електромагнитни вълни, а фармацевтът Джон Пембъртън създава газирана напитка, която по-късно става популярна като Coca Cola.
В България на 19 февруари е подписан Букурещкият мирен договор, който слага край на Сръбско-българската война. На 5 април е подписан Топханенският акт, с който Съединението на България се признава международно. На 21 август същата година група офицери и юнкери извършват военен преврат и княз Александър Батемберг е изпратен в Бесарабия. Стефан Стамболов и подполковник Сава Муткуров извършват контрапреврат и връщат княза в Бъгария, но руският император Александър Трети и райхсканцлерът на Германия Ото фон Бисмарк не го подкрепят и той решава да абдикира на 26 август 1886 година. На 6 ноември 1886 година Русия скъсва дипломатическите отношения с Княжество България и изтегля руските дипломати. Водачите на русофилите емигрират в Цариград, Одрин, Солун и Букурещ. Сменят се правителства, кипи бурен политически, но и културен живот.
През същата 1886 година в град Пловдив печатница “Напредък” отпечатва книгата на Д-р А. Дебе “Брак и безбрачие” с най-любопитни исторически и медицински подробности за взаимните отношения на мъжа и жената. Съчинението е в три части и е преведено от четиринайстото френско издание.
Не успях да намеря кой знае колко данни за Д-р Дебе, освен че е бил френски военен лекар, автор на популярни книги по медицина. В тези си книги Д-р Дебе учи още, че външният вид на човека зависи от състоянието на здравето му. Говори за начина на живот и хранене при мъжете и жените.
Зарадвана от факта, че книгата “Брак и безбрачие”, която държах в ръцете си е рядко издание, реших да ви я поднасям част по част като украшение, което в края сами да сглобите. Интересна и увлекателна, с особен мирис и силно пожълтели страници, тя не би трябвало да стои затворена у дома, а да заживее необикновен живот, стигайки до повече хора.
И така забавлявайте се с:
Разсъждение за брака въобще
Битието и размножението на животинските породи има за основа инстинкта за производителност. Тоя инстинкт се изразява в съвкуплението на половете, при което се възбуждат половите органи за извършването на един от най-важните актове на животинския организъм – възпроизвеждането на съществата или генерацията.
В человеческото семейство, в което се срещат същите органи и същите инстинкти, бракът, като физиологическо явление, не е нищо друго, освен съюз на двата пола, за достигане на същата цел – продължението на рода.
Във всички цивилизовани общества бракът е съюз на мъжа и жената, основан върху съществуващите закони, за да се съедини всичко, което е прекрасно, мило, любящо в две същества, които усещат сладостно влечение един към друг. Той има за предмет щастието и благоденствието на човека, който трябва да се роди от този съюз, взаимна подпора и помощ, в която двама взаимно си дават клетва. Неговата двойна естествена и социална цел се заключва в произвеждането на деца и в тяхното добро нравствено и физическо възпитание, за да станат те добродетелни и почтени граждани. По този начин, бракът е акт, който съставлява основата на обществения живот и щастието на семейството.
Бракът развива и усилва любовта към децата, заедно с чувството на правото, длъжността и справедливостта. Той размърдва физическите и нравствените свойства. Възбужда деятелността, за да има възможност да пази и да удовлетворява семейните потребности.
От природата, и на мъжа, и на жената са дадени еднакви права, и цивилизацията, която от ден на ден все по-пълно разкрива тая идея, е показала, че ако мъжът е цар на одушевените същества, то жената е тяхната любяща царица. От тая именно равноправност трябва да произлиза взаимно подчинение и пълно равновесие в съпружеския живот. И ако единият, като се ползва със силата си или с положението си, заиска да има по-големи права за вреда на другия, то последният има право да му напомни за това.
Бракът изисква прилични години, напълно развит организъм и достатъчно сили. Той изисква чувства по-продължителни от любовта. Другарството и уважението трябва да го поддържат. Само тогава съюзът ще бъде щастлив и ще съдържа условия за дълго щастие. Според наблюденията преди и в съвремието е установено, че най-благоприятното време за съпружеството и за неговите плодове е, възрастта от 25-40 години за мъжа, и от 18-30 години за жената. Браковете, които се извършват по-рано от тия години, наричат се преждевременни, по-късно – късни, а в които годините на един от съпрузите несъразмерно надминува годините на другия – неравни.
Преждевременните бракове.
Родителите са двойно виновати, когато принуждават децата си да се женят преди да достигнат пълно физическо развитие. Преди всичко за това, че младите съпрузи, увлечени от силата на желанията си, уморяват се и изнемощават от твърде честите прегръдки. Второ – техните деца отразяват в себе си всичките гибелни последствия на тая преждевременност и на това обезсилване, което е нещастие за породата.
Тутакси след изтощението, като необходимо последствие на сладострастните ласки, явява се пренасищане и скоро младите съпрузи си омръзват един на друг, или се отнасят равнодушно, и в невярността търсят възможност да пробудят своите затъпени чувста.
Преждевременен брачен съюз е особено опасен за жената. Вследствие на тая виновна поспешност на родителите, младото момиче не е достигнало пълно развитие на силите си, които е било готово вече да достигне. Неговото тяло и гърдите му са обезобразени и обезформени. Матката, която не е получила още достатъчни размери, не може нито да помещава достатъчно развито дете, нито да го снабдява с всичко, което е необходимо за неговото развитие. Наконец, слабостта на връзките, които поддържат тоя орган, малкия диаметър на таза, тясността на прохода, през който трябва да премине детето, често биват гибелни за майката и за нейния плод. За това имено и ние често срещаме нещастни жертви на преждевременния брак, които умират от мъчно раждане, или влачат повече или по-малко дълго време плачевен живот, който изнемощава в разхлабеното тяло.
Късни бракове.
Половите органи на 45 годишен мъж или на 35 годишна жена, нямат повече оная жизненост и сила, каквито имат в младини. Жизнената енергия, която е била постоянна, в продължение на изтеклите десет години, започва забележимо да умалява. Това зависи от здравето, телосложението, темперамента, въздържанието или от някои други неправилности. За едни тая епоха на отслабване настъпва по-рано, за други по-късно. Тогава ерекцията на мъжа не е така пълна и продължителна. Семенната течност не е така изобилна. Изхвърля се не с такава сила и може би, е изгубила донякъде от своето жизнено качество. Макар тялото и да е здраво, сладострастните желания не са вече толкова силни; говори вече не инстинктът, а въображението.
С някои изключения, същото става и при жената. Физическата любов не възбужда повече нейното въображение. Потребността от полово сближаване вече не я така вълнува и ако понякога и да се раждат у нея сладострастни желания, то това е само бледно отражение на предишните възторзи. Повечето жени от 35-40 години надебеляват, затлъстяват, а се знае, че дебелината е знак за намаление на производителната им способност. По тази причина жените на тая възраст рядко биха усещали потребност за съвкупление, ако мъжете не възбуждаха техния сънлив орган чрез своите ласкания.
Изобщо, в тия години половите органи на единия и другия пол значително губят своята пълна с огън здравина, която те са имали до 25 годишна възраст.
От тия обяснения лесно е да се забележи, че плодовете, които произлизат от късните бракове трябва да бъдат по-малко силни, по-малко красиви, за разлика от ония, които произлизат от бракове, свързани с цвета на младините.
Наконец, фактите доказват, че повечето от тия хилави същества от единия и другия пол, имат ненадеждно здраве, което дължат единствено на това, че са родени от престарели родители.
Неравни бракове.
Тия съюзи, обикновено печални и безнраствени, почти всякога са неблагоприятни за здравето на по-младия съпруг и за организацията на децата, ако те се родят. Младежи, които за богатство се женят за баби, скоро изгубват своята здравина, ако имат работа с такава от тях, която на край время изгаря от ненаситно сладострастие, и на която печалният полов орган прилича на разпалена пещ.
Млади жени, съединени със стари развратници, рано и скоро повяхват, за това ли, че с отвращение приемат ласките на мъжете си, или за това, че старците се подмладяват с тяхната младост.
И ако случайно стане зачатие, то какво може да се очаква от същество, което се е явило на света при подобни обстоятелства.
Римските закони, по-мъдри отколкото нашите, забраняват подобен род бракове. Те бяха определили граници на пристъпването, на които беше забранено под страх от изгонване и унищожаване на брака. Ние считаме за неоходимо да посъветваме родителите, които женят децата си, никога да не пристъпват законите, предначертани от природата, както относно годините, така и относно темпераментите, защото от това зависи здравето и щастието на бъдещото семейство, силата и здравето на бъдещите деца.
Съществена точка, върху която се обръща малко внимание, е патологичното или болезнено състояние, в което могат да се намират младоженците. Почти всички сватове обръщат внимание на богатството, и никак не обръщат внимание върху неправилността на телосложението или болестите, които трябва да бъдат непреодолима преграда за извършване на брака. Изборът трябва да пада само върху личности, които са физически и нравствено здрави.
И така родители, които са забелязали в децата си наследствени или придобити неправилности, трябва преди да се решат да ги женят, да се посъветват с учен доктор, за да могат да си разяснят възможните последствия за брака, в интерес на самите съпрузи и на техните бъдещи деца. Това би предварило цяла бездна от нещастия.
Много философи утвърждават, че един от елементите на народното благосъстояние се заключва в благоразумието на брачните съюзи. Докторите виждат в брака не само едно полово огнище. Те са признали, че бракът е необходим за хармоничното съотношение между физическата и морална страна на човека. Трудолюбивите статистически издирвания, направени от хора прочути в науката, предоставят материални доказателства, че
безумието, епилепсията, хипохондрията, лудостта, истерията, отвращението към живота, което води до самоубийство, и множество други печални болести, недостатъци и пороци, се откриват обикновено при безбрачни хора
Проституцията е право следствие от безбрачно състояние. Не стига това, те даже потвърждават, че за известно време умират повече безбрачни, отколкото женени, и че примери за дълголетие се срещат повече при последните.
Сега, ако някой иска да търси причината на това предимство, което дава брачното състояние, то ще я намери:
1. Във физическата и морална дейност, към която са принудени съпрузите, за да обезпечат съществуването на семейството си. Дейност, която поддържа в правилно равновесие загубата и възстановяването на организма, с които се определя състоянието на здравето.
2. В умерените и правилни удоволствия на брака, които без да изтощават организма, дават му нова енергия, като го освобождават от излишни плодородни сокове.
3. В онова щастливо съединение на тялото и на душата, което улеснява на съпружеската чета жизнената тежест. В разделението на труда и удоволствията, в това ежедневно обменяне на предупредителни и признателни грижи. Във взаимни услуги, нежни ласкания, сладки решения, които ни карат да вярваме в святото другарство, толкова рядко в нашето време, на себелюбивата земя.
Такива са преимуществата на брака, разгледан въобще. Остава да се начертаят правила, по които трябва да следва съпружеският живот, за да не загубим равновесие между физическата и нравствена страна на човека.
0 Коментара