Седемминутни аплодисменти последваха постановката „Аида“, с която кралската опера „Театро Реал“ в Мадрид откри новия сезон 2022/23. Едва имаше анонимни посетители сред кралското семейство Фелипе и Летисия и представители на всички институции, бизнеса, културата.
Fotógrafo: © Javier del Real | Teatro Real
Българското сопрано Красимира Стоянова бе Аида, а басът Деян Въчков, кралят на Египет в легендарната опера на Джузепе Верди, която е в афиша до 14 ноември. За откриването на новия си сезон „Театро Реал“ (най-добра опера в света за 2021) символично отдава почит на „себе си“ с възраждането на „Аида“.
Грандиозната постановка, замислена от Уго де Ана за откриването на втория сезон на „новия“ „Театро Реал“ през октомври 1998 г., тогава разкрива пред публиката огромните размери и изключителните технически възможности на чисто новата сцена.
Сега, с почти 300 артисти – солисти, хор, танцьори, актьори и оркестър – Аида“ събира големи изпълнители на сцената, способни да придадат на произведението на Верди истинското универсално измерение, казват домакините. Сред трите различни състава е и руското сопрано Анна Нетребко също в ролята на Аида.
Красимира Стоянова дебютира в „Театро Реал“ в една от най-известните опери на най-любимия за широката публика италиански композитор. „Голямата българска прима Красимира Стоянова най-после дебютира в Мадрид! Тя извая Аида с възхитително вокално благородство, изразена с изключителен вкус, деликатна и брилянтно чаровна“ , писа в. „Ла Вангуардия“. Според в.„Ел Мундо“ тя „разгръща цялата сила и дълбочина на сопрановата роля“. „Отдавна имахме желание да слушаме българката с нейния „много мощен и добре проектиран глас. Завладяваща певица добре позната в големите оперни зали, особено с прекрасните си роли на Щраус“, писа „Ел Културал“.
Красимира Стоянова учи вокал и цигулка в Пловдивската музикална академия и се присъединява към Софийската национална опера, преди да направи своя международен дебют във Виенската Щатсопера.
Канена от множество международни театри, тя изпълнява Виолета от „Травиата“ в Метрополитън Опера Хаус в Ню Йорк, Маргьорит във „Фауст“ в Националната опера в Париж, Леонора в „Трубатор“ в Гран Театро дел Лисеу в Барселона, Татяна в „Евгени Онегин“ в Кралската опера в Лондон, главната роля на Аида и Амелия от „Симон Боканегра“ в „Ла Скала“ в Милано. Работила е с диригентите Даниел Баренбойм, Зубин Мета, Рикардо Мути и др.
Българският бас Деян Въчков (кралят на Египет в „Аида“) е роден в София, а в момента живее във Валенсия. Дебютира през 2002 г. в Академията на „Ла Скала“ в Милано в „Самсон и Далила“. Пял е ролите на Том от „Бал с маски“ в Лайпцигската опера с Рикардо Шайи, Пиетро в „Симон Боканегра“ във Валенсия с Лорин Маазел и Раймондо от „Лучия ди Ламермур“ в „Ла Скала“ в Милано с Роберто Абадо.
Джоан Матабош, артистичен директор на „Театро Реал“, припомня, че Виланд Вагнер, внук на композитора Рихард Вагнер и правнук на композитора и пианист Ференц Лист, е обожавал произведението. Той смятал, че „Аида“ разкрива как религиозната власт, в своя безмилостен фанатизъм, спира свободата, примирението и любовта.
„В същността си това, което „Аида“ ни казва е, че любовта е по-силна от омразата между народите, от конфликта между несъвместими религиозни убеждения, от социалните различия и дори от предателствата. Любовта между Аида и Радамес е здрава като стената, която пречи на нейното реализиране”, казва Джоан Матабош.
0 Коментара