Легендарният руски диригент Владимир Федосеев – главен диригент на Болшой симфоничен оркестър, ще води Софийската филхармония на 7 октомври. В програмата ще звучат творби от Чайковски и Шор. Солист в концерта е виртуозната пианистка Александра Масалева.
От дебюта си през 1971 г. до днес Владимир Федосеев е сред диригентите с най-голямо влияние. От 1974 г. до наши дни той е художествен ръководител и главен диригент на Държавния академичен Болшой симфоничен оркестър. През тези години той е изградил специфичен разпознаваем стил на оркестъра, който му е донесъл международна слава.
„При Владимир Федосеев успехът идва по най-естествен начин като при човек с изключителна дарба, който е направил толкова много за голямата музика и има наистина съзидателен живот” – пише за него композиторът Борис Чайковски.
Диригентският репертоар на Владимир Федосеев включва произведения от различни епохи – от ранна музика до произведения на съвременни композитори. През 80-те и 90-те години Федосеев е представил в концертно изпълнение в зала „Плейел” в Париж оперите „Евгений Онегин” на Чайковски, „Снежанка” на Римски-Корсаков и „Алеко” на Рахманинов. Дирижирал е Вердиевия Реквием със Световния фестивален хор и изключителните солисти Карол Ванес, Флорънс Куивар, Лучано Павароти и Роберто Скандюци в Осло, Стокхолм и Мюнхен. И днес Федосеев продължава сътрудничеството си с най-добрите театри. През 2015 и 2016 дирижира в Миланската Скала новите продукции на „Лешникотрошачката” (хореография на Начо Дуато) и „Спящата красавица” (хореограф Алексей Ратмански) на Чайковски. През 2017 дирижира премиерата на „Турандот” на Пучини в Опера „Хеликон“ в Москва, където е поканен след това за музикален директор на театъра.
Името на Владимир Федосеев се свързва и с много оркестри по света. Той е бил първият гост-диригент на Филхармоничния оркестър на Токио от 2000, гост-диригент на Баварския Радиосимфоничен оркестър в Мюнхен, Филхармоничния оркестър на Радио Франс в Париж, оркестрите в Щутгарт, Есен, Кливланд и Питсбърг. Между 1997 и 2006 е бил главен диригент на Виенския симфоничен оркестър и това десетилетие е отбелязано с триумфални турнета в Централна Европа, Япония, Китай и Филипините, както и с цикъла „Всички симфонични творби на Бетовен”, завършил на 1 януари 2000 с изпълнение на „Миса Солемнис“.
Награден е с ордени „За заслуги пред отечеството“ I, II, III и IV степени (2018, 2005, 2002, 1996), Почест (2013), Медал Пушкин (1999), Украинският орден за заслуги (1999) и почетен знак „За заслуги в Република Австрия“ (1996).
Photo Sebastien Rande / Studio Cui Cui
Александра Масалева е родена в Санкт Петербург, Русия през 1995 г. и започва професионалното си обучение по пиано на 5-годишна възраст. Още като дете тя се запознава с известния френски професор и композитор Мишел Сони, който й предава своите знания и специфичен клавирен метод и става неин ментор. Той не само я обучава как технически да свири на пиано и как да музицира, но и я съветва да започне да твори музикално вдъхновени картини, за да развие фантазията и чувствителността си във възможно най-висока степен.
Годините, прекарани със Сони дават бързо резултат и водят до получаването на високи отзиви и награди. Тя е най-младият кандидат, печелил някога Московския конкурс за млади таланти, най-важният конкурс за изгряващи таланти, организиран от министерство на културата на Русия. Фондацията SOS Talents на Мишел Сони подкрепя Александра повече от 18 години, като й дава стипендия и я подпомага да получи много възможности за концертиране. Тя се представя с голям успех в Русия, Унгария, Швейцария, Франция, Литва и Грузия. Повечето от тези концерти са излъчвани на живо по Mezzo TV, Radio Suisse Espace 2 и френското Radio Classic.
Репертоарът й е много широк, но тя е особено привързана към музиката на Чайковски, Прокофиев и Рахманинов. Първият й CD е записан след изключителния й успех в световно известната зала Концертгебау в Амстердам.
Програмата на вечерта:
Пьотър Илич Чайковски – Три фрагмента из оп. „Евгений Онегин“
Алексей Шор – „Пътепис“ за пиано и оркестър
Пьотър Илич Чайковски – Симфония №6 „Патетична“ в си минор, оп.74
Билети – на касата на зала „България“ и в Ивентим
0 Коментара