Известният диригент и директор на Софийската филхармония Найден Тодоров не почива през лятото. Заедно с многото концерти, които е планирал преди повече от година, Маестрото е запазил време за подготовка на дебюта си с Виенския симфоничен оркестър.
Елитният състав, който се нарежда сред най-добрите оркестри в света, пристига за първи път в България в началото на есента и ще изнесе два концерта в Античния театър в Пловдив на 9 и 10 септември. На диригентския пулт на оркестъра са заставали и Густав Малер, Рихард Щраус и Антон фон Веберн. А сред солистите откриваме имената на Клод Деюбси и Бела Барток, за които оркестърът е и вратата към световните сцени.
Сред солистите и диригентите на оркестъра блести името на Херберт фон Караян, който през 1928 г. изпълнява във Виена, като солист, Третия концерт за пиано на Панчо Владигеров. Именно Херберт фон Караян – музикален директор на оркестъра от 1948 до 1964 г. оформя недостижимия и до днес „Виенски класически звук“ на състава. В огромната поредица диригенти, работили със състава четем и имената на колоси като Вилхелм Фуртвенглер, Генадий Рождественски, Зубин Мета, Лорин Маазел, Клаудио Абадо, Карлос Клайбер, Серджиу Челибидаке, Владимир Федосеев.
– Разбира се, че вълнението ми е огромно – казва Найден Тодоров – Това е един от най-уникалните оркестри в света, колкото и клиширано да звучи думата днес. Този оркестър не просто е формирал, но е и пазител на онзи прословут „виенски звук“, който за класическата музика е еталон, мерило за всички други състави. Този красив, изискан звук е формиран във времето, в което техен главен диригент е бил Херберт фон Караян, който поема оркестъра през четиридесетте години на миналия век и за по-малко от двайсет години го превръща в едно бижу. В личен план за мен е много вълнуващо да застана пред този оркестър като диригент, защото това е първият оркестър, на чийто концерт отидох, когато започнах да уча във Виена, и бях не просто впечатлен, а буквално зашеметен от начина, по който всички тези музиканти заедно творяха. И до ден днешен, когато съм във Виена, задължително посещавам техен концерт. Това ми доставя не само наслада, а и ми дава ориентир – къде сме ние, какво трябва да постигнем, към какво да се стремим.
Вълнувам се, не само защото ще имам удоволствието за първи път в живота си да дирижирам Виенския симфоничен оркестър, а и защото този мой дебют ще се случи в родния ми град – Пловдив.
В историята на Виенския симфоничен оркестър са вписани
премиери на впечатляваща поредица от произведения,
които днес са естествено „закотвени“ в репертоара. Сред тях са Деветата симфония на Антон Брукнер, „Пелеас и Мелизанда“ на Арнолд Шьонберг и неговата новаторска „Gurre-Lieder“, Концерт за пиано на Морис Равел, „Русалката“ на Александър фон Цемлински и много други.
Оркестърът пише музикална история със смели, авангардни програми, сред които е легендарен „Watschenkonzert“ от 31 март 1913 г., когато Арнолд Шьонберг дирижира свои собствени произведения и композиции на Цемлински, Веберн, Берг и Малер.
„Не знам, дали хората си дават сметка, какви колоси са работили с този оркестър. Всички тези композитори, диригенти, солисти, които днес всеки музикант и всеки почитател на класическата музика боготвори, са оставили частица от себе си в състава. Това е една натрупана традиция, една история, която няма как да не се отрази на начина, по който тези музиканти работят, на тяхното самочувствие, на тяхната творческа енергия и на мирогледа им. Можете да си представите, колко е трудно да влезеш в този състав и какви свръхкачества трябва да притежава всеки един оркестрант. Всъщност съм много щастлив, че в редиците на оркестъра
има и един българин, който свири на контрабас.
Нещо повече – той също е от Пловдив. От Пловдив е и солистът на вечерта – прекрасния цигулар Марио Хосен. Един от малкото хора на света, които не просто са докосвали, а и са имали шанса да свирят на цигулката на Николо Паганини. Марио е един от тънките познавачи на творчеството на този гений и затова заедно с оркестъра избрахме да представим изключително трудния, но много красив Концерт за цигулка от Паганини. И понеже аз също съм почитател на романтичната музика, допълнихме програмата със симфонията „Из новия свят“ от Антонин Дворжак. Изключително красива музика, която не може да остави безразлични дори онези, които не са почитатели на класиката. Всъщност има известна закачка, защото това беше симфонията, която представихме със Софийската филхармония във Виена през 2019 г., когато направихме концерт в култовата златна зала на Музикферайн. А сега заедно с представителния оркестър на град Виена ще я представим пред българската публика на едно също толкова красиво място, попило вековна история – Античния театър. Разбира се, няма как да мине и без Бетовен, който е емблема на австрийската музика – един от най-големите виенски класици. Така че сме направили една програма, която от една страна е близка до вкуса на българската публика, от друга страна представя интересите и пристрастията на всички участници в концерта. Ще има и една българска нишка в програмата, но това засега предпочитам да остане в тайна.“
Найден Тодоров признава, че се чувства щастливец.
Работата му го е срещала някои от най-големите имена в света на класическата музика като Пласидо Доминго, Соня Йончева, Анжела Георгиу, Паул Бадура-Скода, Юрий Башмет, Патриция Копачинская, Сара Чанг, Максим Венгеров, Вадим Репин, Юлиан Рахлин, Mарта Аргерич, Мария Жоао Пиреш, Мидори, Иво Погорелич, Пласидо Доминго, Джошуа Бел, Готие Капюсон, Еманюел Паю, Катя и Мариел Лабек, Гидон Кремер и много, много други. Но и в най-смелите си мечти не е очаквал, че ще може да дирижира един от най-важните оркестри за формирането му като артист.
„Аз, признавам си, съм толкова много изумен от тази възможност, че ще повярвам, чак на 10 септември след края на втория концерт. Знаете ли, има нещо, което съм забелязал при всички гостувания на големи музиканти у нас. Те са влюбени в българската публика. Не са един и двама тези, които са ми казвали, че публиката в България освен, че е много интелигентна, е и много топла. Енергията, която се създава
по време на концертите в България, е уникална.
Много от музикантите казват, че у нас сме запазили онази чиста радост от изкуството, каквато на Запад вече се среща много рядко. Много се надявам, че и Виенските симфоници ще усетят точно тази енергия и ще пожелаят да се връщат при нас отново и отново. Гостуването на Виенския симфоничен оркестър се организира от група пловдивски меценати от Сдружение „Тракия“ и с подкрепата на Община Пловдив и аз съм благодарен на тези хора, че ни подаряват това изумително изживяване!“
В своята работа Найден Тодоров е имал възможността да усети енергията на чуждестранната публика: Със Софийската филхармония той дебютира в залата на ЮНИСКО в Париж и в залата на Болшой театър – Москва. В началото на 2018 той дирижира Софийската филхармония и на концерта, откриващ Българското председателство на Европейския съвет в световноизвестната зала БОЗАР. През 2019 Disney организира първото голямо концертно представяне на „Star Wars in a Concert“ в най-големите градове в Китай отново със Софийската филхармония и Найден Тодоров. Пак с Националния оркестър през 2019 и 2022 г. изнася концерти в Музикферайн – Виена, а през декември ще покори и залата на Берлинската филхармония.
По покана на Соня Йончева, той дирижира концертите ѝ в престижните зали „Чайковски“ в Москва, Театър „Лисеу“ в Барселона и „Бунка Кайкан“ в Токио.
„Да, късметлия съм. Но какво е късметът?
Години подготовка, упорит труд,
контакти, смелостта да рискуваш, създаване на доверие, отново къртовска работа… Късметът, както казват клишетата, е „да си в точното време на точното място“, но не бива да забравяме – с правилния умствен и емоционален багаж, както и с натрупания житейски и професионален опит. А най-важното е, да живееш с мисълта, че всичко, което правиш, си струва – за теб, за семейството и за обществото.
0 Коментара