Женско
Аз, една вечер:
– Това, женското, е също като стар автомобил. Външният вид няма нищо общо със състоянието на двигателя.
Жена ми, веднага:
– Имаш неописуемо чувство за обратното, чудя се как хората се хващат да четат това, което пишеш.
– Защо?
– Защото на женското се разваля само външният вид. Двигателят — никога.
Диалог
Сюнгерът: Ако не попивах сълзите на другите, ако не се потапях в техните чувства, щях да бъда „едно парче въздух“. А така тежа. И ако нещо ме натисне, пускам много.
Жена му: Абе, сухар такъв, ти докога ще се напиваш?
Заедно
Живеем си така един до друг — много време. Заедно – „дето се вика“. Дето се вика – „заедно“.
За едно. Но то — едното — отдавна вече не е само едно.
Казваме, че ни е гот, разбира се. Това усилва завистта на другите, а тя пък усилва нашата възможност да мислим, че наистина ни е гот.
Не ни е гот. Ужасно сме самотни — всеки за себе си.
И заедното е отдавна невъзможно, защото… защото всъщност то е материя само за спомените и мечтите.
То е дума.
Духовният човек постепенно загубва интереса си към делата и все повече внимава в думата. Той всъщност — към края — живее само за нея.
Колко жалко, че в себе си най- много обичаме физическото.
И колко гот.
Детски дом
Всяка сутрин, когато момиченцето бе оставяно в детския дом, то обръщаше на майка си гръб. Тя клякаше отново, целуваше го и му казваше да я погледне в очите. То упорито й обръщаше гърба си.
– Но защо правиш така? Вече си голяма?
– Защото мразя колежките ти.
– Какво?
– Такова. Мразя ги.
– И защо?
– Защото ти ги обичаш повече.
– Повече от кого?
– От мен.
– Това са глупости!
– Не са.
– Глупости са, ти казвам! Големи глупости!
– Абе мамо. нали прекарваш повече време с тях. отколкото с мен.
И най-сетне момиченцето обърна лицето си към нея.
Капачка от бирено шише в станиол
Бащата на едно момиче обичал да пие бира вечер край огнището у дома си. Той бил маниак също и на тема зеленчуци, та събирал пепелта да си тори градината. Затуй никога не хвърлял капачките от бирените бутилки в камината, нито станиола от празните цигарени кутии.
— Негниещи тук не! — обичал да повтаря. — Защото после попадат в градината — и не пропускал да добави, загледан в огъня: — А без гниене няма растеж.
Бащата увивал капачката в станиола и усмихнат я давал на дъщеря си. Като виждала нещо лъскаво в ръката му, тя ахвала радостно. Но после охвала разочаровано — не са обици, не е медалионче.
Години се повтаряло това. Бащата полека изпивал и изпушвал живота си край камината, ревностно пазел градината си от негниещи и всяка вечер давал на своята щерка по една капачка от бирено шише, увита в станиол. Тя неизменно ахвала радостно. И след миг неизменно охвала разочарована.
Но ахването постепенно станало истинско — то изразявало обич и радост от играта. А охването постепенно станало фалшиво — то всъщност изразявало тихото, вечно, независещо от нищо друго на света и по- голямо от думите взаимно упование на чувствата.
Бащата, разбира се, умрял, както това става не само в приказките. Наистина добър градинар, той оставил на своята щерка имот.
Тя не ахнала, когато се почувствала собственица на добрия имот. Но така изохкала, когато в чекмеджето. под завещанието, докоснала последната капачка от бирено шише, увита в станиол.
Параклис
Той беше на един гол, каменист връх, изглеждаше величествен и скромен, тайнствен и прост — видяхме го изведнъж от колата и тъй привлече очите ни, че зарязахме патиците и дивите гъски, та отидохме да го разгледаме. С приятеля ми едновременно облегнахме пушките отвън и влязохме.
Невероятен многовековен зид, ошарен с мръсни думи и рисунки. По пода — не е за приказка. Нямаше какво да си говорим по този повод — виждали сме твърде много такива места. Чух стъпките на инженера — местен ловец, — който влезе след нас.
– Защо не го оградите като паметник на културата? — попита приятелят ми.
– Тогава ще го разбият съвсем — рече инженерът. — Имахме подобни случаи. Мислят, че вътре има нещо ценно.
– Ценното е самият той — казах.
– За тях „ценно“ е съвсем друго нещо — усмихна се инженерът.
– Какво?
– Ами прекланянето пред богатството и мразенето на богатството. То е като прекланянето пред властта и ненавистта към властта.
– Едновременно? — усмихна се приятелят ми.
– Да — каза инженерът. — Там е цялата работа.
Повъртяхме се още малко из параклиса и излязохме. Денят полека си изтече, както са изтичали и други ловни дни, но ние с моя приятел все тъй вътрешно бяхме из параклиса. Вечерта, на прибиране той ме попита:
– Още ли мислиш за там?
– Да. И за този вид хора, които не искат доброто. Които по принцип мразят бога, царя, реда, всичко.
– Толкова ли са страдали от тези неща?
– Сигурно.
– Ами тогава те виновни ли са?
Не отговорих веднага. Не знаех прав ли съм, като си мисля, че са виновни.
– Кажи де.
– Добре, виновни са. И преди са били виновни, затова са страдали.
– Не са виновни — рече тихо моят приятел и се сбогувахме.
Мина много време от този ден. А аз все си мисля за страданието и вината. От една страна, страдат виновните, това е нормално. Но от друга: страдащите как могат да бъдат виновни?
Имаш ли си човек?
Когато си много, много готина (млада, хубава, богата, ухажвана, обичана, търсена, умна, весела, шетлива, артистично несръчна, обещаваща, необещаваща, атрак- тивна, сдържана, пищна, скромна, необуздана, ерудирана, семпла, глезена, послушна, непретенциозна, бунтовна, именита, анонимна), всички ти се усмихват. Приемат те. Желаят те.
Когато си кофти (просто кофти, все едно как и защо), всички бързат да те отминат. Не те приемат. Не те желаят.
И все пак винаги има един, който не гледа каква си. Не мисли за това. Ти просто си неговият човек.
Той е твоят човек и цената му е по-голяма от цената на всички останали, взети заедно.
0 Коментара