Антина Златкова е родена през 1990 година в град Монтана. От 2009 г. живее и работи в Австрия. Следвала е Комуникационни науки във Виенския университет и Трансдисциплинарни изкуства в Университета по приложни изкуства. Автор е на три поетични книги – “Кораби от хартия” (Издателство Знаци, 2010), “Fremde geografien / чужди географии” (edition exil, 2014) и “Контражур” (Жанет 45, 2022).

Пише на български и на немски. Носител е на австрийската награда за поезия “Писане между културите” за 2012 година. Нейни стихове са публикувани в литературни списания и антологии в България, Австрия, Германия, Словения, Великобритания и САЩ.

Ето какво казва за

стихосбирката „Контражур“

Емануил А. Видински: С въображението на много пътувал човек, чийто поглед се е научил да вниква отвъд естетиката на видимото, Антина Златкова успява да хване като в капка кехлибар душевните състояния на своите герои и героини. Мъжете умеят да копнеят, но не познават телата си, жените пък обичат да са пищни и розови и често слагат от всичко в повече, носталгията е ту в сепия, ту в мъгла, реалността е сюжетмеханика на светлина и показалец и в крайна сметка е важно да се събуждаш всеки ден, дори да виждаш как морето влиза в стаята ти.“

Ая

за Ая светът се измерва

в келвинови градуси и лумени:

 

залезите с пирамиди и гондоли

войниците, когато ритат топка

децата,

докато се стрелят

 

вън могат да горят площади

диктатори да се прегръщат

или да се чифтосват слонове –

за Ая всичко е сюжет

механика на светлина

и показалец

 

Неда

Неда търси кой да я нахрани

с дъжд и хризантеми

с черно-бели

грамофонни

меланхолии;

да спряга името ѝ

като вътрешно

метеорологично състояние,

да я обхожда

като храм по празниците,

да я проповядва,

та и тя веднъж

да повярва в себе си

 

Флора

когато излиза вечер,

Флора е нощно сияние

от розови пайети,

изкуствени нокти

и грим на пластове

 

обула си е

неприлични токчета,

залепила си е

мигли с брокат

знае, че си е сложила

от всичко в повече,

но обича да е пищна и розова

защото Флориан

е сив и сериозен

и непознат на тялото си

 

Маргарита

откакто не може да ходи

Маргарита брои дните си

на обратно:

от попарата

с която е закусила вчера,

през туршиите на 1960те

варени на двора;

през югославското радио

градската баня

басмите

хляба с картофи,

през виенските вурстчета

и мъжете с бомбета

до бомбардировачите

от лятото на 1943та

 

преди това е мъглата,

която изяде майка ѝ

 

шаманът

далече от града

 

сенките на пумите

са мокри и настръхнали,

лешоядите блестят на тъмно,

дърветата извървяват

по педя пръст всяка година,

а когато през лятото

им пораснат крилата

мравките

са най-сочни и вкусни

 

докато се учи да пише

шаманът записва всичко,

което онези след него

няма да видят

 

морето в нас

веднъж сънувах,

че съм река:

че бълбукам през градове и поляни

че ме пият

вълци, елени, гризачи

че мириша

на зеленина и на жаби

и тека устремено нанякъде

 

събудих се и видях

морето как влиза в стаята

 

странни птици

вън крещят деца и чучулиги

и както си застанал ей така

си мисля,

как всеки ден

някой някъде си тръгва:

 

едните през вратата

с драми

и затръшване,

а другите с полет

през прозореца

 

сепия

този град, към който се връщам –

с цвят на канела и сепия

с бледожълти лимонадени улици

с бели котки и карамелени покриви –

в него винаги вървим към къщи

с прясна риба и ябълки от пазара,

сол и дим под мостовете и по краката ни

и по мустака на геврекчията

на пристанището

 

години по-късно ще разбера,

че този град не е бил мой,

не е бил спомен,

а пощенска картичка –

на гърба си написал:

 

представям си те тук

щастие

 

но има правописна грешка

в името ми

Facebook Twitter Google+

0 Коментара