Page 58 - Book JD04_WEB_Pages
P. 58
пер ли в „к оронат а“
което сме напуснали, властта по Бойко Борисов, и по Орбан. изработвам... Не, нали? Значи
има строги изисквания и ги на- Това е властта, която забавля- знаете отговора.
лага. Взема един вагон, вкарва ва, изпровизира телевизионни А кога ще дойде краят на по-
хората в него и ги заключва, есета. При човека от общество- требителско общество и с
премества ги и т.н. А сега сме то на контрола решаващите са- какво ще го заменим?
на летище, желанията на обще- моличности (идентичности) ид- Не знам дали ще дойде краят
ството съвпадат с тези на власт- ват от бъдещето, сравнете го с на потребителското общество,
та - сами тичаме да си покажем предишен човек от обществото но можем да видим коя утопия
билетчето, празните джобове, на дисциплината и ще видите, го управлява. Отвъдността на
да бъдем проверени и скани- че там всичките идентичности едно общество е най-важната
рани, за да стигнем максимално идват от миналото – той е бъл- му характеристика, трябва да
бързо до самолета, което иска и гарин, християнин, мъж, посоч- разбираме коя е нашата. Има
властта. Тоест тя вече не е дис- ва в миналото си обстоятелства, две загинали отвъдности, кои-
циплинираща, а контролира- които го правят такъв, какъвто то вече не са наши. Едната е на
що-забавляваща. е. Нашият, напротив, посочва строгия капитализъм, като не-
Тя управлява с увеселяване, а не бъдещето: ще си купя еди-как- гово олицетворение можем да
със строгост като Бисмарк. По во-си, ще пътувам еди-къде-си изберем Ръдиард Киплинг. Това
тази причина наблюдаваме лю- и т.н., вече дори биологичният е силният човек, който побеж-
бовни истории между властта пол не е фиксирана от минало- дава, който колонизира Индия,
и хората, не е както там, където то идентичност. И по тези при- Америка, постига всичко. Това
хората ги е страх, където влас- чини сега ще ни се струпа нещо е утопия на дейността (и то на
тва "Ланселот". Той царува с две много особено, ще ни рухне бъ- индивидуалната).
процедури, първо казва: "видя дещето, и не мога да си предста- Отиваш на един бряг с бизони
ли как убих Галахад? А тебе мога вя какво ще се последва. и индианци, лично ти, с пушка
да анихилирам, ти си нищо- Има ли възможност сега за- в ръка и създаваш велико об-
жество." И второ казва: "Хайде ради пандемията това по- щество. Но тази утопия е при-
момче, заедно сме велики, да требителско общество да се ключила. Другата утопия е на
пребием саксонците." Нашата подложи на психоанализа, равенството, където всички
власт е друга, тя обслужва, обе- да намери себе си и да се из- сме ценни, уникални снежинки,
щава, обича, човекът се държи лекува? творци, които нещо създават,
с нея като с обслужващ персо- Вижда ли ви се вероятно ма- смеят се и задружно работят.
нал и може да щракне с пръсти: сата хора да кажат – аз живея Това също спря да функцио-
"не те харесвам вече, да идва по-добре, отколкото заслужа- нира. Днес тези две са слети
следващата." Това личи много и вам, взимам повече, отколкото в едно. Тази конвергенция, за
която толкова социолози меч-
таеха навремето, парадоксално
се състоя, но не в хода на Студе-
ната война, не в противопоста-
вянето на капитализма и кому-
низма, а след това. Защото, ако
помислите коя е абсолютната
ценност сега, най-недосегаемо-
то нещо, онова, което е утопич-
но и абсолютно свято, то това е
човешкото тяло. Ценността, за
която сме единни, общи, равни -
от Америка, през Африка, Азия,
до Европа, това е човешката
телесност. Утопията винаги има
обективна структура: "понеже
има Исус Христос, затова има
църква", а не обратното. Също-
то имаме в новата религия на
Тялото. От какво се вълнува те-
лесността: от екология, музика,
спорт, здраве. Човешкото тяло
е обявено за абсолютен обект,
Бог. Ние сме първата цивили-
зация, която извършва подоб-
но нещо и това е страшно, то
е безобразно и не може да не
бъде платено. То носи в себе си
една огромна опасност. Тялото
56 ж енат а дне с