Page 44 - Book_JD06_web
P. 44
на дникване в с е бе си
ФРИДА КАЛО
КАТО ТЕРАПЕВТ
ски и венци от изкуствени цве- на колажи – повечето от нас са
тя като нейните). правили - било на корпоратив-
Фрида Кало се превърна едно- ни тренинги, било подтикнати
временно в кич и икона, като от книга или визуални бордо-
това може би е съдбата на по- ве.
добни хора. Нейната, в която Просто намислете какво ще
има събития, които са трудно сложите и го направете в рам-
обясними, ако не проучите ките на женска глава. Запрет-
епохата, като свързването й нете полите, сложете шал на
с личности като Рокфелер, от главата и пуснете силно музи-
една страна, и Троцки, от друга, ката, която слушате за начало.
е обект на интерес, който ще Процесът е интересен, защото
оставя настрана, защото Фри- ако се наблюдавате, ще отсеете
да Кало кое е останало оттогава, когато
в момента може да ни бяхте изолирани (аз отделям
действа терапевтично. настрани образ на чаша хуба-
Тук обаче искам да обърна вни- во кафе, което задължително
мание на нейния живот като ще сложа), кои приятели и кни-
човек, който има своите тър- ги изплуваха, кои отношения
сения и травми, изскачащи от ви нараниха, какво загубихте и
картините й, забиващи се в нас какво спечелихте.
като ножове - и цялото й твор- Защо това предизвикател-
чество вероятно е толкова ад- ство е важно ли?
мирирано от жените, защото тя Творческата експанзия може
рисува за всяка от нас - показ- да се разглежда като обратно-
вайки раните, какво е зарасна- то на затварянето в себе си, т.е.
ло, и белезите, покрити с цветя. на депресията. В много случаи
Разходката сред картините й е артпроектите успяват да изра-
разходка в градината на стра- зят онова, което ние не можем
данието й, толкова женско, че е с думите – и така да бъдат ле-
трудно да останеш безучастен. чебни.
ДЕТЕЛИНА СТАМЕНОВА зкуството е шперц, с Вероятно заради това твор- Разсъждавайки върху карти-
който се отварят заклю- чеството й е обект на любопит- ните й, психиатрите виждат в
Ичени души и травми и в ство не само за изкуствоведи, творчеството на Фрида отпе-
момент като този освен меди- но и за психиатри и терапевти. чатъка на хроничната болка,
тация, йога и positive vibes only От описаните й 143 картини генерализираната тревож-
може би имаме нужда повече 55 са автопортрети – ност, продължителния траур,
от свежи като краставички в началото използвани, за да ги дисморфофобия (лекият й
думи - да бъдем изкуство и да подарява на гаджета и прияте- вариант е да не си харесваш
гледаме изкуство. ли, за да не я забравят. Карлос тялото изобщо – нещо, в което
Голямото "бум" за нейната Фуентес казва много подходя- повечето жени днес са специа-
световна популярност дойде що, че картините й ни показват листи), депресия и алкохолна
с филма „Фрида“, 2002 г. (Сал- не само човека, който е, но и зависимост.
ма Хайек в главната роля), по човека, в когото се превръща. Хроничната болка
книгата на Хейдън Ерера, арт- Заради това нейните авто- “Моите картини идват с посла-
историк. Така вече близо 20 портрети могат да имат своята нието за болка”. (картината
г. тя изскача с острите си очи, роля, за да бъде преработена Тhe Broken Column, 1944)
гледайки под вежди, превър- част от травмата, която социал- В световен мащаб се смята,
нала се в тъмнокоса Мерлин ната дистанция ни нанесе, като че между 11 до 40% от хората
Монро, латиновариант, а това се вдъхновим от нейния изказ. страдат от хронична болка.
е далеч от реалността за нея. Дори нямате нужда от лист и При някои от тях тя е инвали-
Не е и Че Гевара в женски образ молив. Повечето таблети поз- дизиращо силна, при други е
(въпреки че се продават тени- воляват рисуване или правене непрекъсната, макар и с по-лек
42 ж енат а дне с