Page 87 - Book JD04_WEB_Pages
P. 87

без рам к а



               е да редактира добре, профе-  нощем,  тогава  съм  по-концен-  итвам да я осветля. Изкуството е
               сионално и съобразявайки се с   трирана. Пространството не,   добавена реалност, то променя
               личния си опит, защото авторът,   аз се ограждам от него и не му   света, шлифова го и ти дава една
               така или иначе, пише през себе   принадлежа. Не завися от него   подобрена  версия.  Лично  на
               си, през своя мироглед и опит.   и не се оставям да ме огранича-  мен това ми е много нужно, ина-
               Текстът обаче не му принадлежи   ва. Затова и не ми пречи къде в   че съм загубена.
               и той не трябва да забравя това.   пространството се намирам, ко-  Разкажи за „Светлата страна
               Какъв според теб трябва да е   гато мисля върху текст.   на тротоара“?
               човекът-поет освен добър ре-  Какво щеше да правиш, ако не   Там винаги има хора от твоята
               дактор?                   можеше да пишеш?           кръвна група. Там всичко, което
               Най-важното е да е чист. Освен   Сладкиши – с огромно удоволст-  видиш, може да бъде знак или
               това,  не  трябва  да  се  страхува   вие. И щях да садя гори. И щях да   символ. Има значение дали све-
               да го боли, болката е един от   чета книги, защото по-важно е   тофарът свети в червено или в
               задължителните  компоненти.  да четем, отколкото да пишем.  зелено. Светлата страна на тро-
               Пишещият човек трябва да умее   У нас авторите не печелят от   тоара е необходима точно тол-
               да държи сърцето си високо, въ-  творчеството си, знаем. Но за-  кова, колкото и тъмната. Въпрос
               преки нея. С една дума, трябва   служава ли си труда, енергия-  на избор е по коя от двете ще се
               да е почтен. Това е една малко   та и емоцията, които се влагат   осмелиш да вървиш, а аз винаги
               старомодна дума, боя се, че е и   в създаването на един стих   избирам да вървя по светлата.
               старомодно  състояние,  но ако   например?           Ти имаш ли тъмна половина?
               един автор не е почтен с думите,   Винаги си заслужава, защото те   Че кой няма? Не се разбирам с
               ще проличи веднага.       учи на много за теб самия. Учи   тъмната си половина. Според
               Как виждаш утрешния поет?  те да си по-прозорлив, да виж-  мен, в нея са всички травми, кои-
               Искам да е честен. Много ми се   даш неща, които си заслужава   то сме преживели. Опитвам се
               иска и да е отдаден на поезията,   да бъдат видяни и разказани.   да не позволявам на тъмнината
               а не да прави „хрумки“. Знам, че   И да бъдеш честен със себе си.   да ме управлява, защото не бих
               в момента това е част от тренда,   Всичко би могло да бъде казано   искала да съм подвластна на
               но знам и че ще отмине, защото   със стих. Много е важно да си ис-  травматичните си преживява-
               писането е процес. Всичко от-  крен. Учат ни в живота да не сме   ния.
               минава, всяка „модна“ техника   много искрени, защото боли. Но   Припознават ли се хората в
               и тенденция бива заместена от   в литературата е много важно   твоите стихове?
               друга – това е една непрекъсна-  да си искрен в основанията си.   Да, срещам много млади хора,
               та синусоида. Не знам какъв  ще   И да пишеш за големи неща, не   които се припознават. Това е не-
               е бъдещият човек, какви ще са   за себе си.          вероятна награда.
               потребностите му и интересите   Позволяваш ли си да се умо-  Какво искаш да кажеш на чи-
               му, за да мога да предположа   риш?                  тателите си с тази книга?
               накъде ще тръгне синусоидата.   О, да, много ми стиска да си поз-  Искам да им дам възможност
               Но си представям бъдещия поет   воля да се уморя. Но не си поз-  да  преживеят  няколко живота,
               свръхинформиран и свръхбо-  волявам отчаяние, то ни напада,   плюс собствения си. Опитвам
               лезнен. Тъй като напоследък е   а не ни принадлежи. Силно се   се да разказвам истории през
               модерно да сме рационални (не,   боря с отчаянието и угнетение-  стихотворенията. Това, което
               че аз съм), очаквам да е по-емо-  то, дори в моменти на тъга се оп-  бих искала да кажа на читателя,
               ционално интелигентен, по-ем-                        е, че ние измисляме света през
               патичен.                                             въображението си, имаме сво-
               Колко е вярно, че в поезията                         бодата да го правим. Паметта не
               всичко е позволено?                                  фиксира действителност, а пре-
               Тъй като аз вярвам, че думите                        живявания. Тя е субективна като
               имат сугестивна сила, не е добре                     всичко останало. Другото е, че
               всичко да бъде позволено. Рабо-                      винаги имаме избор. Можем да   Изкуството
               тиш с подсъзнанието на хората,                       изберем да си носим крилете, да   е добавена
               нямаш право да го замърсяваш.                        ги държим разтворени.
               Аз самата не си позволявам да                        А защо избра криле точно от   реалност,
               играя с думите непрофесионал-                        папиемаше?
               но, боя се, че са преупотребени.                     Папиемашето е една специална   то променя
               Например, аз съм внимателна                          смес от брашно и хартия – няма
               с твърде големите думи като                          нищо по-метафорично, според   света,
               „поезия“,  „творец“ – по-малки,                      мен. В него има една специфич-
               по-леки думи трябват. Старая се                      на нетрайност. Аз много бих   шлифова го и
               да спазвам хигиена и да пиша,                        искала да съм адепт на нетрай-  ти дава една
               когато вече не мога да не пиша.                      ното, то е прекрасно. И с крилете
               Какво е от значение, когато                          е така – ако ги носим постоянно,   подобрена
               пишеш?                                               ще се изцапат неминуемо. А ни
               Има значение времето – пиша                          трябват чисти криле.      версия.


                                                       Четете стихове от Ина Иванова на стр. 110
                                                                                                     ж енат а дне с  85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92